Van succesvolle eenmanspartij naar lijstduwer bij N-VA

Op 4 oktober 2012

In 2006 nam Jos Bakelants voor het eerst en helemaal alleen met de door hem opgerichte lijst Alles Moet Anders (AMA) deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Sommigen haalden wat lacherig de schouders op, maar Jos kreeg 435 voorkeurstemmen. AMA klokte af op 9,85 procent, ruim boven de kiesdrempel dus.

Ondertussen heeft Bakelants zes jaar ervaring als raadslid. 'In je eentje kan je natuurlijk geen verregaande verandering forceren, maar de voorbije zes jaar zijn zeker niet zinloos geweest', meent Jos. 'Ik heb kunnen meewerken aan het beleid en er is wel degelijk wat veranderd. De financiële toestand van de gemeente bijvoorbeeld. Vroeger werd er maar geld uitgegeven, nu wordt steeds vaker - en met succes - geprobeerd om toelagen of subsidies los te krijgen.'

Toch gaat het voor Bakelants allemaal nog niet ver genoeg. 'Er is nog meer verandering nodig. Er wordt nog niet genoeg geluisterd naar de burgers zelf. Het beleid mag nog meer open zijn.'

De slogan van N-VA,De kracht van verandering , past prima in dit plaatje. 'Maar de toenadering tussen N-VA en mezelf was er al eerder. Ik heb voor N-VA gekozen omdat die partij het dichtst aanleunt bij mijn eigen ideeën.'

Voor Vorselaar ziet Jos Bakelants concrete en directe noden in zowel de kinderopvang als in aangepaste voorzieningen voor bejaarden. 'Deze zaken zijn ook tijdens de politieke debatten duidelijk aan de oppervlakte gekomen. De nieuwe serviceflats in de Nieuwstraat zijn goed, maar we moeten ook denken aan de meer zorgbehoevenden.'  (mph)

Hoe waardevol vond je dit artikel?